Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025

Το ναυάγιο του Eurobulker X το 2000 στον Νότιο Ευβοϊκό που στοίχισε τη ζωή ενός ανθρώπου και γέμισε με πίσσα τη θάλασσα και τις ακτές.

 


Το ναυάγιο του Eurobulker X έλαβε χώρα την 1η Σεπτεμβρίου του 2000 στον Νότιο Ευβοϊκό κόλπο, ανοιχτά από το Λευκαντί της Εύβοιας, και ήταν ένα από τα πιο σοβαρά περιβαλλοντικά ατυχήματα.

Το πλοίο ήταν ιδιοκτησίας του Έλληνα εφοπλιστή Σταύρου Ηλία και το είχε αποκτήσει τον Φεβρουάριο του 1998 από την εταιρία Medway των Δ. Δελαπόρτα και Θ. Γιαννούτσου στην οποία ανήκε με το όνομα Matumba, ενώ με το ίδιο όνομα ανήκε προηγουμένως από το 1992-1994 στον εφοπλιστή Μούσκα. Το 1998, ο τελευταίος πλοιοκτήτης το μετονόμασε από Matumba σε Eurobulker X. Ήταν επανδρωμένο με αλλοδαπό πλήρωμα εκτός του Έλληνα Υποπ/ρχου Νίκου Πανταζή. Είχε ναυπηγηθεί το 1974 στα ισπανικά ναυπηγεία Αstilleros Espanoles στην Σεβίλλη. Διέθετε κινητήρα Sulzer 11.000 ίππων και η ολική του χωρητικότητα ήταν 19.996 κόρων. Είχε ικανότητα μεταφοράς 35.264 κόρων και το ολικό του μήκος ήταν 200 μέτρα περίπου.

Την 1η Σεπτεμβρίου 2000, στις 8:30 το πρωί, το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο στο Λευκαντί , προερχόμενο από την Τουρκία με σημαία Καμπότζης. Ολοκληρώνοντας τη φόρτωση 32.031 τόνων τσιμέντου από τα Τσιμέντα Χαλκίδος ξεκίνησε με προορισμό την  Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Λίγο μετά, και συγκεκριμένα στις 10:20, το πλοίο χτυπήθηκε από έντονο κυματισμό και κόπηκε στα δύο. Κατά τη διάρκεια του ναυαγίου ένας Ουκρανός εργαζόμενος έχασε τη ζωή του ενώ άλλα τέσσερα μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν.  Τόνοι από υγρά καύσιμα, μαζούτ, και τσιμέντου χύθηκαν στις γύρω περιοχές του Νότιου Ευβοϊκού. Τα καύσιμα καθαρίστηκαν από τις παραλίες με την άμεση κινητοποίηση του ΥΕΝ αλλά και της Λιμενικής Αρχής Χαλκίδας.

Οι συνέπειες από το ναυάγιο ήταν άμεσα ορατές, καθώς τα πετρέλαιά του κατέκλυσαν τις γύρω ακτές ακόμα και αν ενεργοποιήθηκαν άμεσα οι υπηρεσίες και τα συνεργεία για να σφραγίσουν τις δεξαμενές του, γλιτώνοντας το περιβάλλον από ακόμα μεγαλύτερη ζημιά. Η ρύπανση των γύρω ακτών του Ευβοϊκού προκλήθηκε από τη διαρροή περίπου 700 τόνων πετρελαίου και λιπαντικών που υπήρχαν στις δεξαμενές του πλοίου. Παρά τις προσπάθειες των λιμεναρχείων Χαλκίδας και Ωρωπού η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στις ακτές και έπληξε τις περιοχές Λευκαντί, Χαλκίδα, Ερέτρια, Αυλίδα, Δήλεσι, Χαλκούτσι, Σκάλα Ωρωπού, Νέα Παλάτια και Παραλία Μαρκοπούλου. Το μαζούτ που χύθηκε προκάλεσε μεγάλο πρόβλημα στη θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα του κόλπου, ενώ για πολλούς μήνες οι ακτές ήταν γεμάτες πίσσα.

Όπως διαβάζαμε στις εφημερίδες εκείνων των ημερών: «Το μαύρο αντικατέστησε το μπλε, η πίσσα μπερδεύτηκε με το βότσαλο και την άμμο, δημιουργώντας ένα τοξικό μείγμα που πυροδοτεί τη θλίψη και την αγανάκτηση των κατοίκων της Εύβοιας και της Βοιωτίας. Οι πάπιες και οι αλκυόνες βουτηγμένες στο κατράμι, η θάλασσα ξερνάει νεκρά αφρόψαρα , οι κάτοικοι της περιοχής περιφέρονται στις παραλίες με πισσωμένα κορμιά  προσπαθώντας να καθαρίσουν τις ακτές, οι παραθεριστές φεύγουν πανικόβλητοι , ενώ οι βάρκες των ψαράδων βάφονται στα μαύρα. Εικόνες θανάτου που προϊδεάζουν για τη μακρόσυρτη επούλωση της πληγής».

Πάνω από έναν χρόνο κράτησε η ρύπανση στις ακτές, όσο για τη «βαθύτερη» ρύπανση και επίπτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον και οικοσύστημα της περιοχής κανείς δε μπορεί να πει με σιγουριά αν το πρόβλημα έχει σήμερα εξαλειφθεί. Σε αυτοψία που πραγματοποίησε η τηλεοπτική εκπομπή Μηχανή Του Χρόνου, διαπιστώθηκε ότι σήμερα το ναυάγιο έχει όρθια θέση στον αμμώδη βυθό. Το βαθύτερο σημείο του βρίσκεται στα 35 μέτρα και ανεβαίνει σταδιακά στα 20 και 10 μέτρα. Γι αυτόν τον λόγο είναι προσιτό και έχει γίνει αγαπημένος προορισμός των αυτοδυτών που το εξερευνούν. Ωστόσο, έχει σημανθεί ως επικίνδυνο για την ναυσιπλοΐα καθώς ο ιστός του εξέχει από την επιφάνεια του νερού σε ύψος περίπου τριών μέτρων.

Πηγές:

Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%B1%CF%85%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF_%CF%84%CE%BF%CF%85_Eurobulker_X

EVIAPORTAL: https://eviaportal.gr/to-nayagio-toy-eurobulker-x-sto-leykanti/

ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ: https://www.mixanitouxronou.gr/aftopsia-sto-navagio-tou-tsimentadikou-eurobalker-x-pos-kopike-sta-dio-ke-vithistike-ston-evvoiko-me-700-tonous-petreleo-akoma-exechi-o-istos-tou-vinteo-drone/#goog_rewarded

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος15/2/25, 5:52 μ.μ.

    Υπάρχουν αρκετές ανακρίβειες στο άρθρο.
    Πρώτον, από το Χαλκούτσι μέχρι την Σκάλα Ωρωπού και την παραλία Μαρκοπούλου δεν υπήρξε πρόβλημα με τα καύσιμα και τα λιπαντικά του. Η παραλία του Δηλεσίου έφαγε όλη την μάζα λόγω του βορειοδυτικου ανέμου που πνέουν στην περιοχή.
    Δεύτερον, το καράβι δεν χτυπήθηκε από κυματισμό, αλλά κόπηκε στη μέση λόγω λάθος φορτωματος.
    Τρίτον, ψάρια δεν βρέθηκαν ουδέποτε στον αφρό της θάλασσας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στο πρώτο, διαφωνούμε: Το είχαμε ζήσει και είχαμε δει ότι΄τα βότσαλα της Παραλίας Μαρκοπούλου τουλάχιστον μέχρι τον Φάρο ήταν γεμάτα πίσσα.
    Στο δεύτερο, μόνο αυτή την αιτία βρήκαμε στις πηγές μας. Θα θέλατε να μας αναφέρετε τη δική σας πηγή ;
    Στο τρίτο, αναφέρονται κάποιες εφημερίδες της εποχής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή