Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

«Σήμερα μαύρος ουρανός», μοιρολόι της Μεγάλης Παρασκευής στον Αυλώνα Αττικής

 


Τη Μεγάλη Παρασκευή οι γυναίκες του Αυλώνα πάντα στόλιζαν τον Επιτάφιο με λουλούδια από τις αυλές και τους κήπους τους και έψαλλαν τον επιτάφιο ύμνο μαζί με άλλα θρησκευτικά μοιρολόγια. Η ερευνήτρια Μαρία Μπουγέση παραθέτει το πιο γνωστό μοιρολόι  του χωριού, «Σήμερα μαύρος ουρανός»:

 

Σήμερον μαύρος ουρανός, σήμερον μαύρη μέρα

σήμερον όλοι θλίβονται και τα βουνά λυπούνται

σήμερον έβαλαν βουλή, οι άνομοι εβραίοι

οι έννομοι και τα σκυλιά κι τρεις καταραμένοι

ο Κύριος ηθέλησε, να μπει σε περιβόλι

να λάβει δύπνο μυστικό για να τον λάβουν όλοι

κι η Μάρθα κι η Μαγδαληνή και του Λαζάρου η μάνα

και του Ιακώβ η αδερφή, οι τέσσερις αντάμα

έπιασαν το στρατί στρατί, στρατί το μονοπάτι

άνοιξε πόρτα του λήστού και πόρτα του Πιλάτου

η πόρτα από το φόβο της, ανοίγει μοναχή της

κοιτά ζερβά κοιτά δεξιά, βλέπει τον Άγιο Γιάννη.

Άγιε μου Γιάννη Πρόδρομε και του υιού μου διδάσκαλε

μην είδες τον ιόκα μου, μην είδες τον υιό μου

δεν έχω λόγια να σου πω, λόγια να σου μιλήσω.

Τον βλέπεις κείνον το γυμνό, τον παραπεταμένο

οπού φορεί πουκάμισο, στο αίμα βουτηγμένο

οπού φορεί στην κεφαλίν, αγκάθινο στεφάνι.

Εκείνος είναι ο ιόκας σου και με διδάσκαλός μου.

 

Πηγή: Μπουγιέση Μ. (2009), Ο χορός και το τραγούδι μέσα από τα κοινωνικά δρώμενα, στον Αυλώνα Αττικής, Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου